{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.508 visninger | Oprettet:

At være fræk {{forumTopicSubject}}

Jeg ser gang på gang folk, som siger at heste ikke kan være frække. Nu har jeg simpelthen fået nok. Hvorfor skulle de ikke kunne det? Bider de fordi de synes det sjovt? Nej det tror jeg ik.
-Hvad med når de ikke gider at gå fremad? Det er da ren og skær frækhed. Og når de vil prøve en af, så er de da også frække. Det er da hverken noget med at de har ondt eller hvad ved jeg. Det sker jo af og til at når der kommer ny rytter på, ændre hesten sig og vil måske gerne prøve rytteren af. Hvad vil i kalde det??
Nogen siger endda at hesten er "fræk" pga. den har misforstået noget.
http://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM
Kom ikke og sige at den hest har Misforstået noget.

Min mening er, at lige så søde heste kan være. Lige så frække kan de også være smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være fræk
  • #2   12. dec 2010 Biologist Victim
    Jeg menneskeliggører da ikke mit dyr ved at sige at den kan være fræk. En hund kan da også være fræk. Fx. når den bider i træerne. Hvem siger at Fræk abselut skal være noget negativt?


  • #3   12. dec 2010 Poseleon!
    Nej heh smiley


  • #4   12. dec 2010 Hvis man prøver grænser er man da også på vippen til at være fræk(:

  • #5   12. dec 2010 Heste kan ikke være frække nej.. !

    De gør ikke noget bare for at irritere dig....
    Hvis hensten er "fræk" så er det fejl i signalerne eller misforståelser. Hesten er heldigvis dum nok til ikke at kunne være fræk..., Men den er klog nok til at forstå signaler og til at kunne se forskellen, så hvis man giver dem blandede signaler så ved de ikke hvad de skal gøre og det er i disse situationer at de er "frække"..



  • #6   12. dec 2010 For mig er "at prøve grænser af" og "være fræk" det samme, og hesten er udemærkedet i stand til at gøre begge ting ! (;

  • #7   12. dec 2010 Kristine F
    har du set videoen? Det er da ikke noget med misforståelse at gøre...


  • #8   12. dec 2010 Cecilie J
    Lige præcis. Jeg er af samme mening smiley


  • #9   12. dec 2010 Hvis hesten prøver grænser af, hvilket i jo siger den kan, så er den dermed også fræk, da mange vil deffinere fræk som at prøve grænser af.

    Det behøver man ikke studere i 15 år for at unne se.


  • #10   12. dec 2010 *kunne

  • #11   12. dec 2010 Nu er det sådan, at man ikke bare kan tillægge hesten komplekse menneskelige egenskaber.
    Hesten er i virkeligheden et total ukompliceret dyr. Den reagerer ud fra instinkter og indlært adfærd.
    Som de andre siger, er hestens hjerne ikke kompleks nok til at kunne besidde menneskelige egenskaber såsom frækhed.

    En hest "prøver ikke af". Eftersom hesten er et vanedyr, er det derimod meget mere tænkeligt, at hesten opfører sig anderledes, fordi den ikke er vant til en ny rytter, og dermed heller ikke de nye signaler den får.

    I vidoen ser jeg en hest som i den grad udviser konfliktadfærd, men det er ikke fordi den er "fræk". Jeg ser derimod en hest, som er signalforvirret og ikke reagerer på de kommandoer den får. Ud over det har den hele tiden succes i den adfærd den udfører - enten får den rytteren af eller får lov at løbe, ergo, da hesten lærer via gentagelser, er det blevet en del af dens adfærdsmønster.

    Her er lidt læsestof, hvis du skulle have lyst til at blive klogere på området:

    http://www.heste-nettet.dk/nyheder/3163/
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=2242&abl=2242,1716,2263,2320,2029,1549&urlinfo=Andrew+Mclean-S%E5dan+fungerer++++hestens+hjerne


  • #12   12. dec 2010 Camilla
    Nu er det sådan at jeg ikke altid tror på undersøgelser. Så er det egentlig lige meget hvem der har foretaget dem. De sagde jo også, på et tidspunkt, at mælk var kræft fremkalende. Nu har vi da drukket mælk i flere hundrede år og man har ikke hørt om at folk døede af kræft tidligere.
    Jeg drager mine konklusioner ud fra det jeg har set, læst og observeret smiley
    Lige til det med at bukke. Hvad så når hesten får en race på marken og den lave et buk eller 2? Det behøver den jo ikke at have ondt af.


  • #13   12. dec 2010 Nej, hesten prøver grænser af, for at se hvem der er lederen. Men hvis hesten prøver grænser af, er den jo fræk, fordi den gør noget den ikke må.

  • #14   12. dec 2010 Men det er jo også nemt nok for mennesker at sige, at hesten bare er fræk. Så kan man fralægge sig ansvaret for, at det ihvertfald ikke er ens egen træning den er gal med.

  • #15   12. dec 2010 At skubbe grænser og prøve af er det samme..?

  • #16   12. dec 2010 Hvis du kigger ordenlligt efter i videoen så kan det nemt være det er misforståelser. mange at de gange den er "fræk" er hvis hun vil have den frem, men samtidig trækker i tøjlerne, så alt afhængigt at hvordan den er tilredet, så kan den jo tro den skal stoppe samtidig med at gå frem. Og det kan den jo ikke. Ved de andre tidspunkter kan det være gjorden der gnaver eller andet der gør ondt på den.

    Generelt tror jeg bare ikke at denne hest ser hende som dens ejer. Den har ingen respekt for hende overhovedet, hvilket tyder på den ikke stoler på hende. Hvis hun var konsekvent hver gang og ikke lod den slippe afsted med ting hver anden gang, så ville den også stole på hende, og vide hvornår den måtte hvad og hvad den ikke måtte. Når den ikke stoler på hende, så viser den også flugtindstinkt.. Det kan den gøre på disse måder også. Altså ved at forsøge at smide hende af. Det er på den måde den slipper for presset, for da ryger hun af. Den har fundet ud af det virker og derfor bliver den ved.


    Den er IKKE fræk.


  • #17   12. dec 2010 Ej hvor er den fræk!! Og jeg mener fræk.. Lige som mennesker har dyr også forskellige iq!

  • #18   12. dec 2010 Ej nu må ikke have mig undskyldt. Hvis en hest skubber grænser. Så prøve de dem også af. De prøver dem af, ved at se hvor langt de kan gå før der kommer en konsekvens/reaktion

  • #19   12. dec 2010 Camilla
    Kan vi ikke løfte os op fra det børne niveau der. Jeg siger da ikke at videnskaben og underøsgelser ikke er brugbart. Jeg siger at jeg ikke tror på alt. Nogen gange skal man tage det med et gram salt


  • #20   12. dec 2010 Vil give Camilla ret.
    Men det kommer også an på hvordan man definere fræk. Hvis I mener fræk er når den undersøger ting og prøver grænser af, kan man godt sige den er "fræk". Men dens hjerne kan ikke tænke "nu er jeg fræk hvis jeg nu gør sådan her, kan det være der sker det som gør at... osv"
    Den har ikke brug for at kunne det som vildhest, derfor kan den det ikke.


  • #21   12. dec 2010 Cecillie L

    Hvad har buk på marken med noget at gøre? Altså fordi hesten udviser konfliktadfærd, er det jo ens betydende med, at den har ondt. Det kan lige så vel være et træningsrelateret problem. Det kan være man ikke har været god nok til at skille sine signaler ad (signalforvirring) eller at hesten tidligere har haft succes med at stejle, bukke, løbe mv. Men har man en hest som udviser konflikadfærd er det selvfølgelig anliggende at undersøge, om det skyldes smerte. Især hvis problemet pludselig opstår, eller at man opdager, at man har vanskeligheder ved at træne problemet væk.


  • #22   12. dec 2010 er IKKE ensbetydende med*

  • #23   12. dec 2010 Zandra
    Ohara bukker normalt ikke, men da hun så fik lov at tage en race på marken lavede hun ´lige at par buk. Hun har bestemt ikke ondt noget sted. Det var bare en blanding af frækhed og glæde .)


  • #24   12. dec 2010 Man kan sagtens have en anden mening end videnskaben smiley

  • #25   12. dec 2010 Selvfoelgelig kan heste vaere fraekke. Nu skal vi heller ikke goere dem dummere end de er smiley

  • #26   12. dec 2010 Jeg tror på at de sagtens kan være frække smiley

  • #28   12. dec 2010 Cecillie L
    Det er jo så din mening smiley
    Men nu er du jo heller ikke særlig modtagelig overfor modsatte beviser, og vil tydeligt vis ikke ændre din holdning, og det er også fint nok, du har naturligvis ret til at have den.

    Men jeg vil sige, at Camilla har en pointe. Det er fysisk umuligt for hesten at ræssonere, være fræk mm., simpelthen fordi, at den ikke HAR det stof i hjernen, der skal til. Det har mennesker tilgengæld. Desuden er der bare nogle processer i hestens hjerne, som er lidt mere vigtige end at kunne gå rundt og være frække fx. følsomhed overfor lyde/bevægelser, flugtinstinkt, rent ud sagt overlevelse.
    Så skulle man vælge at tro på, at den mentale process: frækhed, kommer et andet sted fra. Om den gør det? Who knows. Jeg tror ikke på det ihvertfald...


  • #30   12. dec 2010 Det kommer jo alt sammen an på hvordan man definerer frækhed.
    At det er bevist at hesten ikke kan være fræk betyder ikke at man ikke kan kalde en handling for frækt.

    F.eks. i dressur bliver hesten kaldt ulydig hvis den f.eks. bukker i galoppen eller slår fra i paraden. Men det er de færreste der går ud og siger "Det gik ok, men han var lidt ulydig" - nej, det er meget mere sandsynligt at man går ud og siger "Det gik ok, men han var lidt fræk i galoppen".

    Og f.eks. med den der lille pony der er vidst video af... Det kan godt være ponyen ikke kan være fræk - men den bukker og rytteren ryger af og så vil den opfatte at bukkespring = rytteren ryger af = den synes det er en belønning. Og dette kan være medvirkene til et frækt adfærdsmønster.

    Vi bruger ordet frækt hos os - og det ser jeg intet forkert i.


  • #31   12. dec 2010 Camilla Stormont ! * Liberamus Equos *
    Du er dejlig klog at høre på!

    Til mange af jer andre, det er pinligt og jeg håber inderligt ikke i har jeres egen hest. Læs evt Ute Lehmann's bog og lær hvad de forskellige signaler en hest giver virkelig betyder i stedet for at lave jeres egen definition.

    Som Camilla Stormont ! * Liberamus Equos * siger at de ikke har nok neocortexx eller synapser har de fx heller ikke evnen til at tænke "psykisk". En hest kan ikke blive ked af det eller være trist, men den kan befinde sig i en situation hvor det gør det umuligt for den rent fysisk at vise overskud, ved fx mishandling.

    Kom med et skudsikkert bevis på hvordan i kan se at jeres hest er fræk inden i udtaler jer og inden i laver jeres egne argumenter. smiley


  • #33   12. dec 2010 Laura
    Vi må da have vores egne holdninger lige så meget som du må. Du behøver ikke at rakke ned os, bare fordi du mener du har den rigtige mening. Man kan da sagtens være en god rytter, selvom man mener at hesten sagtens kan være fræk!


  • #34   12. dec 2010 Kristine S
    Lige præcis:) Det kan godt være at Fræk ikke er en del af hestens ordforråd, men det er det altså i vores.


  • #35   12. dec 2010 Heste er ikke kloge nok, til at tænke "nu er jeg fræk"
    MEN de kan sagtens være frække, de ved det bare ikke selv. -.-


  • #36   12. dec 2010 Cecillie L:
    Jeg er ked af hvis det lød nedladende, det var ikke min mening. Det jeg mener er bare at jeg synes det er naivt at danne holdninger der går modsat hårde facts. Men selvfølgelig, folk må gerne tro deres hest er fræk hvis de gør det


  • #38   12. dec 2010 Mie
    Nej, det kan godt være at de ikke tænker at de er frække. Men vi definere det som fræk og på den måde kan de sagtens ære frække smiley


  • #39   12. dec 2010 Camilla Stormont ! * Liberamus Equos *
    Jeg overvejede det godt selv, men håbede at du forstod at det ikke var ironi smiley


  • #40   12. dec 2010 Dejligt at det ikke var sådan du mente det, for det lød rimelig nedladende:)
    -Som lige nævnt kan det godt være at hesten ikke bevidst er fræk, men vi defínerer det som frækt og på den måde kan de jo sagtens være frække


  • #41   12. dec 2010 Det er vel også dybest set et spørgsmål om hvordan man definerer "at være fræk"..

    Jeg har et dynebetræk som <b>aldrig</b> vil som jeg vil.. Det er bøvlet når det skal på dynen og det er træls når det skal af igen.. Det slår knuder på sig selv når det er i vaskemaskinen og det falder ned af tørresnoren. Det er bare et pisse frækt dynebetræk!
    Jeg tror ikke selv dynebetrækket er bevidst om at det er frækt, men for mig er det altså fræk opførsel.

    Altså, jeg mener. Nej, heste har ikke evnen til bevidst at være frække, men hvis man ikke ved bedre kan meget af det de gør (særligt i forbindelse med konflikt, smerte og usikkerhed) sagtens opfattes af mennesker som frækhed. Ligesom med mit dynebetræk smiley

    Det som er ærgeligt, er når folk beskylder hesten for bevidst at vælge at gå mod menneskets ønsker og så straffer den for at være "fræk"..

    Håber ovenstående giver bare lidt mening smiley


  • #43   12. dec 2010 Nina H
    Guskelov at der er en der kan se det smiley 1000 tak Nina


  • #45   12. dec 2010 Nina H
    Endelig en som præcis mener det samme som mig smiley Vi definere det som frækt


  • #46   12. dec 2010 den pony på videoen er rent og skær fejlredet så det batter.. 100%
    og en hest kan sgu ikke være fræk!

    min mening!

    ikke ment surt men en spade er en spade og en ske er en ske


  • #47   12. dec 2010 Hvordan kan du samligne en spade og en ske med en hest? Det er jo et levende væsen...??

  • #48   12. dec 2010 det var bare ideén i at jeg siger tingene som de er.. bestemt ingen hentydning til at en ske er en hest

  • #49   12. dec 2010 Nej okay, forstå bare ikke lige meningen/samligningen smiley

  • #50   12. dec 2010 Er faktisk rimelig enig med jer alle sammen. Jeg synes derimod godt at en hest kan være fræk. Jeg vil da blæse på om forskere og what ever siger at en hest ikke kan være fræk, efter min mening prøver en hest grænser af, men den kan altså også godt være fræk.

  • #51   12. dec 2010 Amanda
    Jeg tror sku heller ikke på alle mulige undersøgelse smiley Jeg drager mine egne meninger


  • #52   12. dec 2010 Jeg mener de sagtens kan være frække..
    Og der er godt nok mange der skal spille overkloge..


  • #54   12. dec 2010 Det hedder altså neocortex... smiley
    (selvom det ser bestemt mere frækt ud med de to "X"er) ;)))


  • #55   12. dec 2010 Altså, min hest bukkede med mig ved anspring til højre galop, og jeg var hunderæd for at den havde ondt i ryggen og der var noget galt med den, så jeg snakkede med vores dyrlæge om det OG min ridelærer, og begge sagde til mig at den; "Bare er fræk" ...

    Så videnskaben kan måske godt sige at den ikke kan være fræk - men videnskaben sagde også engang at jorden var flad .. Helt seriøst, der er så mange videnskabsmennesker der siger så mange forskellige ting, og måske kan den ikke være bevidst fræk - men det er også om hvordan man definere fræk.


  • #56   12. dec 2010 Anne
    Nej, hvis du kigger længere oppe har jeg lavet et eks. med mælk


  • #57   12. dec 2010 NEJ en hest kan bare ikke være fræk. Vi vælger bare(nogle af os) at klalde dem frække, hvis vi beder dem om noget og ikke for vist dem hvad vi mener tydeligt nok, hvorefter hesten reagere "forkert".

    Så hvis hesten er "fræk" er det rytteren der er skyld i det.

    Jeg forstår godt alle dem der bruger ordet fræk, når hesten bliver signalforvirret, og gør noget andet end det rytteren havde tænkt sig. MEN ikke dem der straffer deres heste fordi de er "frække"






    Og nej at hesten bukker 10 gange en ridetime, er ikke nødvendigvis ensbetydene med at den har smerter.
    Det kan godt bare være at rytteren ikke fortalte hesten, tingene tydeligt nok.



  • #58   12. dec 2010 Melissa M
    ingen af os hat nævnt noget med afstraffelse?


  • #60   12. dec 2010 Anne
    Du skriver kun det der, fordi de er imod det jeg mener. Hvad jeg ret?!


  • #61   12. dec 2010 Hesten er ikke fræk. Det er os/jer der pakker det den gør, ind og siger at det er fordi den er fræk..

    så i nogen af jers øjne er hesten måske fræk, men det er den jo ikke. Det er bare et dæk navn for hvad der egentlig er galt


  • #62   12. dec 2010 Kristine F
    Nu er det jo ikke sådan at for hver gang hesten gør noget den ikke skal, kalder vi den fræk. Synes måske lige i skal passe lidt på med hvad i siger. I Ved jo ikke hvordan vi træner/rider.


  • #63   12. dec 2010 det siger jeg skam heller ikke smiley
    Jeg siger at når i kalder den for fræk, så dækker det jo egentlig over noget andet.

    Men hvor i vælger at kalde det for fræk smiley


  • #64   12. dec 2010 Jamen det er så din mening

  • #65   12. dec 2010 nej det er sådan jeg ser det ud fra ALT det er skrevet her smiley

  • #66   17. dec 2010 Det er virkelig ligsom om at folk har glemt at videnskabsfolk engang sagde at jorden var flad smiley

  • #67   22. mar 2013 Når du kommer med sådan en ytring, om at hesten kan være fræk - er det noget du siger, blot fordi du synes at hesten i videoen ser "fræk" ud? Eller har du rent faktisk sat dig ind i hestens adfærd, psyke og hjerne? Svaret er åbenlyst nej.

    Evnen til at beslutte og tænke bevidste tanker (f.eks drille) sidder hos os i det forreste hjernekammer, benævnt frontallappen. Frontallappen er hos hesten utrolig lidt udviklet - hvilket gør, at den ikke er i stand til at tænke bevidste tanker. Den kan herved ikke beslutte at "når vi kommer ned til næste hjørne, smider jeg rytteren af". Den reagerer på baggrund af indtryk, instinkter, erfaringer og motivation. Hesten i videoen vil ikke springe - så er den jo ikke trænet ordentligt dertil. Så dens opførsel er altså et udfald af fejlagtig træning, fx manglende motivation eller modstridende signaler, eller ja - mulighederne er mange.

    Vi kan ikke forvente at hesten bare skal kunne de ting, vi beder den om. Dette indbefatter alt lige fra accept af udstyr til at springe. Det er vores ønske at vejlede hesten til et bestemt mål - opnås dette ikke har vi ikke vejledt godt nok. Så simpelt er det.


Kommentér på:
At være fræk

Annonce